Polární záře na Jupiteru: Tisíckrát silnější než na Zemi

04.06.2015 - Martin Reichman

Atmosféra Jupiteru se skládá z přibližně 89,8% vodíku a 10,2 % hélia, obsahuje ale i stopové množství methanu, vodních par, amoniaku a dalších prvků. Stejně jako atmosféra Země, i atmosféra největší planety naší Sluneční soustavy, reaguje na náraz slunečního větru vznikem polární záře. Vzhledem k odlišnému složení atmosféry Jupiteru ale vypadá jinak, než jak ji známe ze Země.

Snímek, zachycující obří polární záři nad póly Jupitera, vznikl složením obrazů z Hubbleova vesmírného teleskopu a rentgenové observatoře Chandra. Fialová záře je dána interakcí síry a kyslíku v atmosféře Jupitera s částicemi slunečního větru. Podle vědců je polární záře na Jupiteru přibližně tisíckrát silnější, než na Zemi.

chandra.harvard.edu