Jak vznikají nádherné polární záře

13.06.2013 - František Martinek

<p>Za plotem je Varosia. Řada pustých hotelů se táhne 3 kilometry daleko a jejich kapacita – deset tisíc lůžek – je dnes poněkud nevyužita.</p>

Jedním z nejkrásnějších úkazů na obloze je bezesporu polární záře, kouzelná hra neustále se měnících barev a tvarů. K tomuto jevu nejčastěji dochází v polárních oblastech. Na severní polokouli jsou nazývány Aurora Borealis, nad jižním magnetickým pólem jev nese jméno Aurora Australis. Ojediněle se polární záře může vyskytnout i v oblasti Středozemního moře, při velmi silné sluneční činnosti dokonce i nad Českou republikou.

Polární záře se objevují nejčastěji zhruba ve výšce 80 až 130 kilometrů nad zemským povrchem, a to jen za specifických podmínek v zimních obdobích a za jasných nocí. Slunce vytváří tzv. sluneční vítr – plazmu tvořenou nabitými částicemi, protony a volnými elektrony. Magnetické pole Země tyto částice vtáhne do horních vrstev atmosféry, kde narážejí na molekuly vzduchu. Při tom dochází k uvolňování energie ve formě světla – úkazu, který vidíme na obloze – a elektrické energie, která může způsobit rušení televize, rádia a elektrických sítí. Nejčastější zbarvení polární záře je zelenožluté a červené, což způsobuje kyslík v atmosféře, dusík má zase na svědomí zbarvení modré a fialové.