Poprvé určena rychlost rotace exoplanety. Den trvá pouhých 8 hodin

05.05.2014 - Petr Broža

Plynný obr, planeta Beta Pictorius b, která leží 63 světelných let u velmi mladé hvězdy, se otáčí rychleji než Jupiter. Povrchová rychlost její rotace je přitom 2× větší než u Jupitera

Astronomům se vůbec poprvé podařilo určit rychlost rotace planety nacházející se mimo naši Sluneční soustavu. Jde o Betu Pictoris b, plynného obra, který je 10× hmotnější než Jupiter (a tudíž už může spadat téměř do kategorie hnědých trpaslíků).

Rychlost její rotace činí 100 000 km/h, tedy více než dvakrát tolik co Jupiter (45 000 km/h), Země má pak rychlost 1 700 km/h. Zatímco den na Beta Pictorius trvá jen 8 hodin, na Jupiteru necelých 10 hodin a na Zemi 24 hodin.

„Zatím nám není známo, proč velké planety rotují rychleji než ty malé, a co rychlost rotace ovlivňuje. Nicméně tento objev potvrzuje naše dočasná pozorování, že hmotnější planety rotují rychleji,“ uvedl spoluautor objevu, Remco de Kok z Nizozemska. „Musí jít o nějaký univerzální následek procesu formace planet.“