Pořádný kolotoč na oběžné dráze Pluta

12.11.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Převážná část měsíců v naší Sluneční soustavě má tzv. vázanou rotaci. Znamená to, že své mateřské planetě nastavují po celý čas stále stejnou tvář. Platí to nejen pro pozemského souputníka, ale také pro oba Marsovské měsíce, 7 měsíců Jupiteru (včetně všech čtyř velkých Galileových měsíců), dále 9 měsíců Saturnu (včetně největšího Titanu), 5 měsíců Uranu a Neptunův největší měsíc Triton. Stejný režim funguje také v případě největšího Plutova měsíce Charona, pro zbylou čtveřici ale nikoli. Ty se naopak otáčejí kolem vlastní osy, jako vesmírné káči.

Snímky pořízené sondou New Horizons navíc ukazují, že minimálně dva (Kerberos a Hydra), ale možná všechny čtyři menší měsíce Pluta byly v minulosti vytvořeny fúzí dvou menších těles.

YouTube, NASA