Poslední zpráva z Marsu: Co by vám na Rudé planetě chybělo?

19.02.2014 - Tereza Pultarová

„Co by vám nejvíc chybělo na Marsu?“ zeptala jsem se svých spoluúčastníků z posádky 135 krátce před odjezdem z Mars Desert Research Station po dvoutýdenní simulované misi. Během těch dvou týdnů, i když jenom vzdáleně, jsme měli možnost ochutnat, jaký bude život nebo třeba jen pobyt na Marsu

Většina věcí, které mí přátelé zmiňovali, bude asi znít celkem obyčejně: lesy, řeky, moře, čerstvý vzduch v plicích a pocit větru ve tváři. Nebo třeba dostatek pohybu – jelikož marťanská výzkumná stanice v Utahu není vybavené rotopedem, běžeckým pásem ani jiným sportovním nářadím, sedí členové posádky ve dnech, kdy zrovna nevyráží na průzkum okolí, téměř doslova celý den na zadku. Z postele k pracovnímu stolu nebo do kuchyně je potřeba sotva pět kroků, do koupelny a na záchod je to při nejlepším třicet. Žádný div, že už po pár dnech začala většina z nás intenzivně pociťovat úpadek fyzické kondice. Já jsem se snažila, stejně jako doma, cvičit denně jógu. Kvůli omezenému prostoru stanice jsem ale většinou tak akorát někde překážela.

Znalosti i psychická výdrž nutná

Pokud jde o mě, do seznamu těžce postrádaných věcí bych dodala taky chuť čerstvého ovoce a zeleniny (tedy aspoň v prvních dnech a týdnech existence marťanské základny, než by integrovaný skleník začal dostatečně plodit). V každém případě to byly intenzivní dva týdny a řekla bych, že jsme se dost naučili – sami o sobě i o ostatních. Přesvědčili jsme se, že cesta na Mars bude tvrdá v mnoha ohledech. Představte si, že všechen svůj čas trávíte pořád s tou samou pěticí – jak dlouho je to možné vydržet? A jak to vlastně zvládají na Mezinárodní kosmické stanici?

I když technická zručnost a vědecké znalosti jsou nezbytnou výbavou každého aspirujícího astronauta, klidná mysl a schopnost udržovat pozitivní mezilidské vztahy i v těch nejmíň příjemných a nejvíc podivných podmínkách bude minimálně stejně důležitá (a to naše mise skončila dřív, než jsme mohli okusit skutečné účinky dlouhodobého pobytu ve stísněném prostředí.)

Pochopili jsme, že budoucí „marsonauti“ budou muset být mimořádně všestranní. Mezi sebou, v šestičlenné skupince, budou muset zvládat celou řadu úkolů - pečovat o rostliny ve skleníku, udržovat životně důležité technické vybavení stanice, spravovat skleník, vařit, starat se o svůj zdravotní stav, provádět všemožné vědecké úkoly a rozšiřovat stanici.

Uvědomili jsme si také, že lidská mysl je neuvěřitelně ohebná. Když jsme dorazili, byla jsem tak trochu v šoku – z ložnic velikosti rakve, z celkově omezeného prostoru, z nedostačujících zdrojů vody. Někdy v průběhu našeho dvoutýdenního pobytu jsem se tam začala cítit jako doma. Když jsme na konci základnu předávali nové, belgické, posádce, cítili jsme skoro nostalgii.

Stovky hodin videa

Posádka 135 provedla na Mars Desert Research Station šest vědeckých experimentů a posbírala spoustu dat. Jejich vyhodnocování zabaví vědeckou část týmu alespoň na pár týdnů, možná i měsíců. S trochou štěstí bude na konci několik vědeckých článků.

Byli jsme pravděpodobně první tým na světě, který otestoval Google Glass v simulovaném vesmírném skafandru. Přes všechen ten humbuk nefungovaly vždycky až tak fantasticky – v ostrém slunečním světle nebylo na displej vůbec vidět, a ti s výraznějším přízvukem v angličtině měli problém přinutit brýle, aby reagovaly na zvukové povely. Skleník základny jsme – oproti stavu, v němž jsme jej nalezli – zanechali doslova pučící zelení. A samozřejmě jsme cestou pořídili stovky, možná tisíce fotek a hodiny videa.

Když jsem se zeptala svých přátel, zdali by na Mars odletěli doopravdy, většina řekla, že ano – z nejrůznějších, většinou vědeckých důvodů. Většinou by se ale zdráhali letět s jednosměrnou letenkou. Uvědomili si totiž, že Země je zkrátka příliš dobré místo, než aby ji člověk jen tak lehce opustil.

Psali jsme: Život na Marsu: Čtyři Češi simulují přistání na Marsu v plechovce od tuňáka