Postupimská brambora ukazuje rozdíly v zemské gravitaci

02.12.2014 - Martin Reichman

Vnímáme ji jako neměnnou a všudypřítomnou sílu, zemská gravitace ale není rozhodně konzistentní. Nová měření ukazují její proměnlivost v čase

Pokud se postavíte na jakékoli místo na Zemi, bude na vás působit gravitace, její síla se ale mění v závislosti na vaší poloze, času i ročním období. Je to dáno především nerovnoměrnému rozdělení hmotnosti oceánů a světadílů a do gravitace se promítají také klimatické změny, například tání velkých ledovců.

Novou vizualizaci pozemské gravitace má na svědomí výzkumné centrum pro geofyziku v německé Postupimi. Jejich vizualizace nesoucí název Postupimská brambora vznikla z měření družic LAGEOS, GRACE a GOCE a z pozemských měření. Jedná se o doposud nejpřesnější měření, podle vědců z Helmholtzova centra, bylo pro konečné výpočty použito přibližně 75 tisíc hodnot gravitačního pole Země.

27 tisíc obletů Země evropské sondy GOCE

Zvláštní význam mělo zapojení sondy GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer), která se na měření podílela zcela zásadním významem a díky níž měli vědci k dispozici přesná čísla z jinak nepřístupných oblastí Himalájí a dalších koutů Země. GOCE je projekt Evropské vesmírné agentury zaměřený právě na výzkum gravitačního pole Země. Na oběžnou dráhu tato sonda odstartovala 17. března 2009 z ruského kosmodromu Pleseck.

Ve srovnání s devět let starým měřením nová vizualizace odhaluje, že pozemská gravitace je velmi dynamická a v průběhu času se mění