Pozorujeme neviditelné: Jak a kde hledat černou díru?

12.06.2014 - Michal Švanda

Problém černých děr je ten, že jsou černé. Nevydávají žádné vlastní záření, a tak jsou pro naše oči neviditelné. Na jejich existenci ale upozorňuje řada okolních jevů

Je zřejmé, že osamocenou vesmírem putující černou díru nebudeme nikdy schopni pozorovat. Na jejich existenci však poukazují jevy vyskytující se v jejich těsném okolí, z nichž jsou nejvíce patrné ty, které pocházejí z hmoty padající do černé díry.

To je případ těsných dvojhvězd nebo supermasivních černých děr v jádrech obřích galaxií a kvasarů. Hmota na černou díru nepadá přímo, ale spirálovitě ji obtáčí v diskovém útvaru – akrečním disku. Vnitřním třením se disk silně zahřívá a je zdrojem rentgenového záření. Tento proces je překvapivě velmi účinný – dokáže až polovinu hmoty přeměnit na záření. Dynamické interakce částic v akrečním disku formují mohutné úzce směrované polární výtrysky, v nichž se elektrony a další elementární částice často pohybují relativistickými rychlostmi. Tyto částice mohou srážkami ohřívat chladnější okolní plyn, přičemž i to lze pozorovat.

Tip: Dokážeme někdy vyřešit záhadu černých žroutů?

Černou díru lze hledat i tam, kde hvězdy zdánlivě obíhají neviditelný objekt. To je případ centra naší Galaxie, v němž se nachází supermasivní černá díra s hmotností přes čtyři miliony Sluncí. Srdce naší Galaxie je silným rádiovým zdrojem, a je proto označováno jako Sagittarius A* (Sgr A*). Astronomové po dlouhých šestnáct let pečlivě proměřovali pohyby hvězd v těsném okolí galaktického centra. Jejich eliptické dráhy mají jedno společné ohnisko, v němž v optickém oboru nic nepozorujeme. Orbitální rychlosti těchto hvězd nás nezvratně přesvědčují o existenci černé díry v centru Galaxie.

Černá díra Sgr A* je pravděpodobně obklopena oblakem asteroidů, vytrhaných od hvězd při jejich těsném průletu kolem gravitačního centra. Jejich občasné srážky s plynem v okolí horizontu událostí vyvolávají záblesky rentgenového záření, čímž si někteří astrofyzikové vysvětlují pozorovanou časovou proměnnost Sgr A*. Některá pozorovaná významná zjasnění by mohla být dokonce způsobena pohlcením planet, též vytržených od svých mateřských hvězd. Bludných planet je však v okolí centra Galaxie málo, a jejich dopady tudíž nejsou příliš četné.

Tajemství vesmíru 11/2012