Prachový oblak svůj manévr kolem supermasivní černé díry překvapivě přežil

27.03.2015 - Martin Reichman

Uprostřed naší Galaxie leží supermasivní černá díra o hmotnosti 4 milionů Sluncí. Kolem ní obíhá malá skupina jasných hvězd, a také záhadný prachový oblak známý pod označením G2. Astronomové měli v uplynulých několika letech příležitost sledovat jeho pohyb směrem k černé díře. K nejbližšímu přiblížení mělo podle předpovědi dojít v květnu 2014.

Předpokládalo se, že slapové působení v této oblasti s velmi silným gravitačním polem, roztrhá oblak na kusy a roztáhne ho podél oběžné dráhy. Část hmoty mohla dokonce skončit ve chřtánu černé díry a způsobit její náhlé zjasnění.

Hostina, která se nekonala

Dosud nejlepší pozorování prachového oblaku G2 potvrzují, že v květnu 2014 skutečně prošel nejbližším bodem své dráhy kolem superhmotné černé díry v srdci naší Galaxie, a že tento „manévr“ přežil. Nové výsledky získané pomocí dalekohledu ESO/VLT navíc ukazují, že zřejmě nedošlo k významnému protažení objektu a že je tedy stále poměrně kompaktní. Zaznamenána nebyla ani žádná známka zvýšené aktivity černé díry.

eso.org