Pradávné kolektivní chování: Trilobiti v ordovickém oceánu dělali vláček

Nedávno objevené fosilie z Maroka ukazují trilobity v novém světle, jako skupinové živočichy

19.10.2019 - Stanislav Mihulka

Dnes si můžeme jen představovat, jak vypadal život v dávných prvohorních mořích. Podle nových nálezů z Maroka to ale vypadá, že už v období ordoviku, před zhruba 480 miliony let, žily v oceánu organismy, kterým bylo vlastní kolektivní chování. Odborníci se přitom domnívali, že takové chování je v historii evoluce spíše novinkou.

Paleontologové před časem při průzkumu známé lokality fosilií ze spodního ordoviku, která se nachází v jižním Maroku, objevili pozoruhodnou skupinu trilobitů druhu Ampyx priscus. Jsou to malí trilobiti velikosti mince, kteří jsou nápadní dlouhými ostny. Nový nález je výjimečný tím, že trilobiti jsou všichni srovnaní jednom směru, jako kdyby „dělali vláček“. Z analýzy fosilií a uspořádání jejich těl i ostnů vyplývá, že trilobiti byli v takové formaci společně pohřbeni přívalem bahna a nejde o náhodné umístění těl trilobitů po jejich smrti.

TIP: Nejstarší na světě: Primitivní trilobiti měli oči už před 530 miliony let

Fosilií trilobitů známe neuvěřitelné množství. O jejich chování ale mnoho nevíme. V dnešní přírodě už nežijí žádní jejich blízcí příbuzní, kteří by nám mohli o životě trilobitů leccos napovědět. Vědci již dříve měli podezření, že trilobiti obvykle nežili osaměle, nýbrž ve velkých skupinách. Ale tak pěkný důkaz kolektivního chování, který by ukazoval, že trilobité nejen žili ve skupinách, ale dokonce lezli jeden za druhým, jsme zatím ještě neviděli.

Jean Vannier / University of Lyon