Prakrtek a pravevereka: První savci obývali Zemi již za vlády dinosaurů

13.02.2015 - Martin Reichman

V období jury sice na Zemi bezpečně vládli dinosauři, jak ale ukazují nejnovější nálezy čínských paleontologů, ke svému slovu se začali hlásit i první savci

V roce 2011 se ve vnitřním Mongolsku podařilo místnímu farmáři nalézt mimořádně zachovalou kostru tvora, který by mohl být prapředkem dnešních veverek. Tvor, který dostal jméno Agilodocodon scansorius, vážil podle vědců zhruba 40 gramů a živil se pravděpodobně hmyzem. Jeho tělo bylo velmi dobře uzpůsobené lezení po stromech a jedná se tak o nejstaršího známého savce žijícího v korunách stromů.

O rok později byl v čínské provincii Che-pej objeven další zástupce prvních savců. Devět centimetrů vysoký a jen 17 gramů vážící tvor, pojmenovaný Docofossor brachydactylus, je podle vědců možným prapředkem dnešních krtků.

Unikátní objev

Oba nově popsaní savci žili na Zemi a v případě prakrtka Docofossora i pod ní, zhruba před 160 miliony let. Největší a nejrychlejší rozvoj savců přitom proběhl až během terciéru, jehož začátek se datuje zhruba před 65 milióny let. V době před 160 miliony let, savci představovali jen nepatrnou skupinu živočichů a objev dvou různých druhů pravěkých savců tak vědci považují za zcela unikátní.

University of Chicago | LiveScience