Před 70 tisíci lety se Sluneční soustavou prohnala cizí hvězda

19.02.2015 - Martin Reichman

Nejnovější zjištění ukázala, že před pouhými 70 tisíci lety, prošla vnějším okrajem naší Sluneční soustavy cizí hvězda

V době, kdy se na území dnešní Evropy a Afriky proháněly hordy moderních lidí a kdy lidé pomalu dobývali Asii, prošla vnějším okrajem naší Sluneční soustavy hvězda, s hmotností odpovídající asi 15% našeho Slunce. Ukazují to závěry nejnovějšího výzkumu mezinárodního týmu vědců.

Cizinec na cestách

Scholzova hvězda je podle astronomů červeným trpaslíkem nejchladnější třídy M9. Tento typ tvoří nejběžnější skupinu hvězd a odhaduje se, že až 75% všech hvězd ve vesmíru jsou právě červení trpaslíci. Společně s hvězdou putuje i její společník, jímž je hnědý trpaslík třídy T5 s hmotností asi 6% Slunce.

TIP: Kam až sahá vliv Slunce: Vznik a struktura Sluneční soustavy

V době před 70 tisíci lety se tato hvězda přiblížila našemu Slunci na vzdálenost 0,82 světelného roku, což je 5× méně, než nejbližší hvězda Proxima Centauri vzdálená 4,2 světelných let. Dráha Scholzovy hvězdy vedla skrz Oortův oblak – oblast výskytu komet na okraji naší Sluneční soustavy, nacházející se za Kuiperovým pásem. Přestože se Scholzova hvězda nacházela relativně blízko Země, na život tehdejších lidí podle vědců vliv mít nemohla.

Astrophysical Journal Letters