Předek krokodýlů Carnufex carolinensis byl postrachem triasu Severní Ameriky

23.03.2015 - Stanislav Mihulka

Carnufex, vrcholový predátor Severní Ameriky své doby

Před příchodem velkých dinosaurů žil v Severní Americe úctyhodný predátor z linie předků dnešních krokodýlů. Jeden z nejstarších a zároveň největších krokodylomorfů Carnufex carolinensis pochází z pozdního triasu Severní Karolíny, z doby před 231 miliony let.

Jeho zobrazení nebylo vůbec snadné, protože ho rozbitého na malé kousky. Vědcům pomohl moderní a výkonný laserový skener s vysokým rozlišením. Když vytvořili 3D modely jednotlivých úlomků, tak z nich sestavili lebku, páteř a přední končetinu. Dotyčný tvor vypadal jako krokodýl ze zlého snu, který běhal po zadních, byl dlouhý tři metry a na na výšku měřil metr a půl. Carnufex byl nejspíš vrcholovým predátorem oblasti Severní Ameriky své doby, který živil menšími plazy a zvířaty z okruhu nejstarších savců.

North Carolina State University, Scientific Reports