Překvapení staré 80 milionů let: Cévy dinosaura z fosilní kosti

07.12.2015 - Stanislav Mihulka

Desítky milionů let staré kosti mohou obsahovat nečekané věci

Ve fosilních zbytcích se s trochou snahy dají objevit podivuhodné věci. Potvrzuje to i nedávný objev překvapivě zachovalých cév v kosti dinosaura ze skupiny hadrosaurů druhu Brachylophosaurus canadensis, který běhal před 80 miliony let na území dnešní Montany.

Vědci pečlivě rozebrali kousek kosti z nohy brachylophosaura a prozkoumali ho moderními analytickými metodami. Povedlo se jim objevit několik proteinů včetně myosinu, který se vyskytuje v buňkách hladkého svalstva, tvořících stěny cév.

Správnost svých závěrů badatelé potvrdili tím, že stejný postup zopakovali s kostmi dnešních dinosaurů, jako jsou slepice nebo pštrosi. Nakonec dospěli ke stejným výsledkům, jak u fosilního, tak i u současného materiálu.

North Carolina State University, Journal of Proteome Research