Překvapení v geofyzice. Magnetické pole Země zestárlo o stovky milionů let

31.07.2015 - Stanislav Mihulka

Tedy obrazně řečeno. Vědci výrazně posunuli odhad stáří magnetického pole Země, dál do minulosti

Od roku 2010 odhadovali vědci stáří magnetického pole Země na 3,45 miliardy let. Lidé zodpovědní za tento odhad teď ale museli přiznat, že se zmýlili a ve světle nově získaných dat tvrdí, že magnetické pole naší planety je vlastně mnohem starší, přes 4 miliardy let.

Existence magnetického pole planety přitom výrazně ovlivňuje její obyvatelnost. Chrání planetu před slunečním větrem, proudem nabitých energetických částic, které vyzařuje místní hvězda. Bez ochrany magnetického štítu by planeta postupně přicházela o lehké chemické prvky a sloučeniny, včetně vody.

Magnetické pole Země úzce souvisí s deskovou tektonikou, čili s pohyby tektonických na povrchu planety. Proto je zajímavé zjistit, kdy se vlastně zemské magnetické pole spustilo. Vědci dospěli ke změně názoru po analýze známých prastarých krystalů zirkonu z lokality Jack Hills v Západní Austrálii, které obsahují nepatrné kousky magnetitu. Z těchto kousků pak lze technologicky náročným postupem vyčíst, jak silné bylo na Zemi magnetické pole v době vzniku analyzovaného krystalu.

University of Rochester, Science

• Zdroj fotografií: Michael Osadciw / University of Rochester.