Překvapující objev: První planetka, která má vlastní prstence

27.03.2014 - Petr Broža

Dlouho se myslelo, že prstence má ve Sluneční soustavě jen Saturn. Nakonec byly objeveny u všech obřích planet a nyní dokonce u planetky, která je daleko menší než mnohé měsíce

První planetkou, u které byl nalezen prstenec, je 10199 Chariklo. Ta má dokonce dva prstence kroužící blízko nad jejím povrchem. Předpokládá se, že jde o zbytky po dávné kolizi, které zůstaly na její oběžné dráze. Průměr planetky je pouze 250 kilometrů, zatímco průměr plynných obrů je mnohonásobně větší; proto je nalezení prstenců u takto malého objektu velkým překvapením.

Dva prstence a měsíc

Prstence byly objeveny náhodou a objevitelé přiznávají, že je vůbec nehledali; ani nepředpokládali, že by planetky mohly mít vlastní prstence, když je nemá žádná z vnitřních planet. Když brazilští astronomové sledovali planetku Chariklo, jak přechází před hvězdou UCAC4 248-108672 v červnu loňského roku, všimli si dvou krátkých pohasnutí hvězdy. Pozorování byla prováděna celkem na sedmi místech, takže bylo možno lépe díky rozdílné době přechodu určit orientaci, tvar a šířku prstenců.

Prstence mají podle odhadů průměr několika kilometrů a jsou zhruba tisíckrát blíže k planetce, než je vzdálenost Měsíce od Země (cca 380 kilometrů). Ba co víc, astronomové dokonce předpokládají, že by se na oběžné dráze okolo planetky mohl nacházet i malý měsíc. Je možné, že se zformoval z pozůstatků po dávné srážce, podobně jako náš Měsíc je pravděpodobně pozůstatkem srážky Země s tělesem o velikosti Marsu někdy v počátcích Sluneční soustavy. Další přechod planetky před hvězdou proběhl 20. března, kdy byla existence prstenců definitivně potvrzena a objev zveřejněn.

Skupina kentaurů

Chariklo patří do skupiny planetek kentaurů, které obíhají kolem Slunce na drahách mezi Jupiterem a Neptunem a pocházejí pravděpodobně z Kuiperova pásu. Mají podobné vlastnosti jako komety, mají tedy ledová jádra. Jen u nich nedochází k tvorbě ohonů, protože se nedostávají do velké blízkosti Slunce. Chariklo je největší z nich, proto jí je věnována i zvláštní pozornost.

Space.com, Universetoday.com