Přelomové video: Rozluštěna záhada kulového blesku?

30.01.2014 - Jan Miklín

Kulový blesk je obestřen mnohými tajemstvími a legendami. Přestože se jím vědci zabývají dlouhá léta, fyzikální vysvětlení tohoto jevu je stále nejasné. Pomoci v poznání záhadného blesku by mohlo nové video čínských vědců

Jedním z důvodů naší neznalosti kulového blesku je jeho nepolapitelnost. Objevuje se náhle a vydrží po dobu sotva několika vteřin. Přestože kulový blesk za svůj život uvidí údajně jeden člověk z tisíce, fotografií existuje jen pár a většinou jde o náhodné „cvaky.“ O to větší štěstí měli v polovině roku 2012 čínští vědci, kteří nyní publikovali svou studii v prestižním fyzikálním časopise.

Blesk živený zemí

K výzkumu bouřek se běžně používají vysokorychlostní kamery, schopné pořizovat několik tisíc snímků za vteřinu, a právě takovou – spolu s optickým spektrometrem – měli spuštěnou  Ťien-jung Cchen, Pching Jüan a S’-min Süe z Northwest Normal University v Langzhou. Původně se vydali na „lov“ klasických blesků na jedno z osvědčených míst, ale těsně před desátou večer jim mimořádně přálo štěstí.

Přímo v záběru spuštěné kamery, necelý kilometr od stanoviště vědců, se po úderu blesku do země objevil kulový útvar. Svítící koule uletěla asi deset metrů a výzkumníci ji snímali asi sekundu a půl; samotnou explozi se již zachytit nepodařilo. Právě detailní záběry pomohly odhalit mnohá tajemství. Co se tedy vědci dozvěděli?

Emisní stopy křemíku, železa a vápníku (tedy hlavních složek půdy) potvrzují jednu z teorií původu kulového blesku, a to že hlavním zdrojem energie je půda rozžhavená úderem normálního blesku. Zajímavý je také fakt, že se emisní čáry dusíku a kyslíku pohybovaly vyšší rychlostí, než zbylé: to nasvědčuje existenci dvou zdrojů záření. Přesnou teplotu se ze záznamu nepodařilo určit, měla by však být výrazně nižší než v klasickém blesku. Jak vidno, nějaká tajemství si záhadný útvar ještě zachoval…