Přímý zásah bleskem změní strukturu skály. Podobně jako meteorit

12.08.2015 - Stanislav Mihulka

Zásah bleskem do skály je tak intenzivní, že dokáže přeměnit strukturu krystalů křemene v hornině

Na jednom skalním výchozu poblíž Les Pradals v jižní Francii je v žule zřetelná rozeklaná trhlina černé barvy. Podle nové studie je pozůstatkem mocného zásahu bleskem, který se projevil i v samotné struktuře horniny.

Vědci použili mikroskop s extrémně vysokým rozlišením a s jeho pomocí horninu se stopou po zásahu bleskem pořádně prozkoumali. Zjistili přitom, že zkoumaná hornina má nejen od blesku natavený povrch, přetvořený na vrstvu černé glazury, ale také že se krystalky křemene pod povrchem zasaženého místo přeměnily na takzvané šokové křemeny.

Šokové křemeny s typickými šokovými lamelamy v podobě vodorovných čar jsme přitom doposud znali jenom z míst, která zasáhl meteorit. Jak je ale vidět, zásah bleskem má také pořádnou sílu.

University of Pennsylvania, American Mineralogist