Přírodní magnetická rezonance odhalila fosilní vodu pod ledem Antarktidy

Vědcům se podařilo objevit velký zásobník fosilní vody pod ledem v Antarktidě. Je možné, že voda je v tomto místě uzavřená už dlouhé tisíce let.

08.05.2022 - Stanislav Mihulka

Antarktida působí na první pohled dojmem nehybného, zmrzlého světa, kde se neděje nic moc zajímavého. Ale zdání může klamat. Výzkumný tým, který vedla Chloe D. Gustafsonová z amerického Scrippsova oceánografického institutu, objevil v Západní Antarktidě nečekaně velký „zásobník“ kapalné fosilní vody.

Tato přírodní nádrž s množstvím slané vody se nachází přímo pod rychle se pohybujícím ledovcovým proudem. Podle vědců je možné, že voda je v tomto místě uzavřená už dlouhé tisíce let. Je to přitom vůbec poprvé, kdy vědci v Antarktidě objevili podzemní (či spíše podledovou) vodu pod ledovcovým proudem. Badatelé se domnívají, že podobné zásobárny vody mohou být pod většinou ledovcových proudů v Antarktidě.

Zásobárna vody pod ledovcovým proudem

„Nově objevený systém s vodou pod ledem připomíná obrovskou mycí houbu. Tvoří ji porézní sediment, který je úplně nasáklý vodou. Tato houba má tloušťku od 500 metrů až do dvou kilometrů. Zasahuje tedy pořádně hluboko,“ popisuje Gustafsonová.

TIP: Objev u jižního pólu: Pod ledem v Antarktidě našli nové ohromné jezero

Badatelé použili pozoruhodnou metodu magnetotelurického zobrazovaní. Tento postup zobrazuje zemské hlubiny pomocí přírodních magnetických polí, která vznikají při vzájemném působení solárního větru a zemské ionosféry. Jde o masivní obdobu zobrazování magnetickou rezonancí, které se s úspěchem využívá například v medicíně a dalších oborech.