Přírodní pesticidy: Zabijácké vosy v lidských službách

18.07.2013 - Zuzana Teličková

Novou nadějí pro ekologické zemědělství jsou tzv. voodoo vosy. Jeden až dva milimetry velké vosy rodu Nasonia mají totiž schopnost paralyzovat a hubit ostatní hmyz a zvláště mnohé ze škůdců, ničících úrodu

Jed obsažený v žihadle promění jejich oběti v „živé mrtvoly“. Jed nejprve ochromí veškeré životní funkce zasaženého hmyzu, do jejich těl potom vosy nakladou vlastní vajíčka. Hostitel žije pouze tak dlouho, dokud larvy nedospějí, ty mu navíc zevnitř vyžírají útroby. Pomocí stimulace konkrétních genů by však bylo možné vycvičit vosy pouze proti škůdcům zemědělských plodin (lidé a zvířata však ohroženi nejsou). Vosí armáda by neznečišťovala životní prostředí, tak jako dosud užívané chemické pesticidy. Analýza vosího jedu navíc může přinést nové impulzy pro lékařství. Do útoku už vloni vypustila parazitické vosy Amerika - proti ovocným muškám ničícím olivové háje v Kalifornii.