Přírodní výběr stále funguje. Nizozemci by mohli vyprávět

14.04.2015 - Stanislav Mihulka

Nizozemci jsou teď nejvyššími lidmi planety. Prý by za tím mohla být rychlá evoluce výšky postavy v Nizozemsku

Co se týká výšky postavy, nemají Nizozemci na planetě konkurenci. Obyvatelstvo Nizozemska, hustě osídlené monarchie na pobřeží Severního moře, vyrostlo za posledních 150 let o impozantních 20 centimetrů. Nizozemci teď jsou oficiálně nejvyššími lidmi světa.

Jak je to možné? Obvykle se mluví o vzestupu životní úrovně, kvalitní stravě anebo solidní lékařské péči. Podle nové studie v tom ale může být ještě něco jiného. Obdivuhodný vzrůst Nizozemců by prý mohl být pěknou ukázkou přírodního výběru v akci.

Vědci tvrdí, že vysocí muži v Nizozemsku mají v průměru více dětí, než jejich nižší soukmenovci, a že jejich děti lépe přežívají. Tak se stalo, že se v Nizozemsku šíří geny, které jsou zodpovědné za vysokou postavu Nizozemců. Donedávna byli nejvyšší na světě Američané. V 18. století byli muži v USA o 5 až 8 centimetrů vyšší než Nizozemci. Dneska jsou Američané nejtlustší, ale ve výšce postavy je předhonili Evropané. Ani Nizozemci podle vědců nebudou držet titul nejvyšších lidí věčně. Lidská evoluce běží dál.

Nature News, Proceedings of the Royal Society B