Přistání meziplanetární sondy Stardust

Návratové pouzdro sondy Stardust -<p>Celková délka mise pouzdra od startu do přistání měřila 4,63 miliardy kilometrů.</p>
Návratové pouzdro sondy Stardust -

15 . 1 . 2006

Stardust je americká kometární sonda určená k odběru vzorku prachu z kómy komety 81P/Wild-2 a dalšího prachu mezihvězdného a meziplanetárního původu. Sonda sestávala ze dvou částí - z mateřské sondy a z návratového pouzdra.

TIP: Sonda Stardust přinesla prachové částice z časů raného vesmíru

Sonda vzlétla 7. února 1999 z rampy SLC-17A kosmodromu Eastern Test Range na Floridě na nosné raketě typu Delta II. Poté, byla navedena na únikovou dráhu ze zemského gravitačního pole, prolétla sonda 2. listopadu 2002 ve vzdálenosti asi 3 300 km kolem planetky (5535) Annefrank. Přibližně půl hodiny během největšího přiblížení pořídila několik desítek snímků tohoto tělesa, které byly později odeslány na Zemi. První snímky hlavního cíle letu, komety Wild 2, pořídila navigační kamera sondy 13. listopadu 2003 ze vzdálenosti 25 milionů kilometrů.

Přistání návratového pouzdra

Přistávací manévr se uskutečnil 15. ledna 2006. Přistávací pouzdro se ve vzdálenosti 110 tisíc kilometrů od Země oddělilo od mateřské části sondy, která čtvrt hodiny poté uskutečnila úhybný manévr. Přibližně čtyři hodiny po rozdělení sondy vstoupilo návratové pouzdro ve výši 125 km nad Zemí do zemské atmosféry. Návratové pouzdro vstupovalo do atmosféry rychlostí 12,9 km/s a stalo se tak nejrychlejším vracejícím se lidským výtvorem. Přetížení přitom vzrostlo přibližně na 38 G. O dvě minuty později se otevřel stabilizační a o chvíli později i hlavní padák. K vlastnímu přistání došlo ve vojenském výcvikovém prostoru Utah Test and Training Range poblíž Salt Lake City.

Mateřská sonda po odhození návratového pouzdra minula Zemi a vrátila se opět do meziplanetárního prostoru a zamířila ke kometě Tempel 1.

• Zdroj fotografií: stardust.jpl.nasa.gov