Příští rok uvidíme explodující supernovu

26.11.2015 - Martin Reichman

Obrázky kupy galaxií MACS J1149+2223, pořízené Hubbleovým kosmickým dalekohledem (HST) v listopadu 2014, odhalily vzdálenou explodující hvězdu - supernovu - která se nepodobá žádné před ní. Supernova, pojmenovaná po norském astrofyzikovi Sjur Refsdalovi – Refsdalova supernova, je první supernovou, která byla gravitačním čočkováním rozložena do čtyř různých obrazů. Tyto obrazy tvoří téměř dokonalý Einsteinův kříž okolo jedné galaxie z kupy.

TIP: Jak fungují vesmírné čočky

Gravitační čočkování bylo předpovězeno Einsteinovou obecnou teorií relativity, která byla poprvé publikována přesně před 100 lety - 25. listopadu 1915. Doposud bylo gravitační čočkování pozorováno například u galaxií, u supernovy jde o vůbec první případ.

Na základě dat získaných HST a MUSE předpověděl tým astronomů pod vedením Claudia Grilla, že další dílek obrazu supernovy bude nejlépe pozorovatelný mezi březnem a červnem 2016 (s možnou první detekcí už před koncem roku 2015). Vědci předpověděli nejenom, kde a kde bude možno supernovu znovu pozorovat, ale také jak jasná přibližně bude.

spacetelescope.org, eso.int