Problém s evolucí penisů vyřešen: Pomohly haterie

30.10.2015 - Stanislav Mihulka

Samci haterií nemají penis, ale jejich embrya na začátku vývoje ano. Penis měl nejspíš už společný předek savců, plazů a ptáků

Zoologové mají problém s penisy. Jakoby u savců, plazů a ptáků vznikly několikrát nezávisle. Mnozí hadi mají podivné dvojité hemipenisy. Ptáci mají zase většinou kloaku, zatímco pštrosi, kachny a pár dalších ptáků mají penisy, jejichž erekci nepohání krev, ale lymfa.

Vědci si nejsou jistí, jestli předek všech savců, plazů a ptáků měl penis anebo jestli si ho jednotlivé skupiny vyvinuly zvlášť. Odpověď na tuhle hádanku nabídly haterie, starobylí plazi bez penisu, jejichž doba už dávno minula a do dneška přežily jen dva druhy na ostrovech u Nového Zélandu.

Vědci objevili vzorky embryí haterií ve sbírce na Harvardu. Jejich výzkumem zjistili, že i když dospělí samci haterií penis nemají, tak jejich mláďatům v ranné fázi vývoje penis roste. Během zárodečného vývoje ale zase zmizí a haterie se rodí bez penisu.

Takže haterie vlastně penis mají a tím pádem je velmi pravděpodobné, že penis schopný erekce měl i dávný společný předek savců, plazů a ptáků, který žil hluboko v prvohorách, před stovkami milionů let.

Science News, Biology Letters