Proč je korona teplejší než „povrch“ Slunce?

03.04.2014 - Michal Švanda

Jak je možné, že sluneční chromosféra (deset tisíc stupňů) a koróna (milion a více stupňů) jsou teplejší než fotosféra (4 500 stupňů v tzv. teplotním minimu) ležící pod těmito vrstvami? Z termodynamických zákonů je zřejmé, že dodatečné „teplo“ se nemůže do vyšších vrstev přenášet konvenčními pochody – vedením, zářením nebo konvekcí.

Za ohřev koróny je zřejmě odpovědná kombinace jevů souvisejících s vypínajícím se magnetickým polem. Podél smyček tečou mohutné elektrické proudy, z nichž se uvolňuje jouleovské teplo; do vyšších vrstev atmosféry se prostřednictvím magnetického pole šíří množství mechanických vln (magnetozvukových, alfvénovských a dalších), jež se vysoko nad povrchem rozpadají a předávají energii okolnímu plazmatu.

Ve vyšší atmosféře dochází rovněž k množství magnetických zkratů – rekonexí – které mohou také okolní plazma ohřívat. I přes pokrok v minulých letech související s rozvojem matematických modelů a lepším pozorováním však tato otázka nebyla dosud uspokojivě zodpovězena.

Tajemství vesmíru 1-2/2013