Proč je sluneční erupce o tolik teplejší než povrch Slunce?

17.09.2014 - Michal Švanda

Plazma na povrchu Slunce a ve slunečních erupcích ohřívají velmi odlišné zdroje. Povrch hvězdy prohřívá doutnající termojaderný reaktor v jejím samotném nitru, kde se spaluje vodík na helium a každou sekundu se vyrobí téměř 4 × 1026 J energie. V nitru Slunce nastane termodynamická rovnováha a stejná energie se téměř rovnoměrně vyzáří slunečním povrchem. Ten představuje hraniční vrstvu tohoto vesmírného tělesa, a proto má jeho záření převážně rovnovážný, tedy tepelných charakter. Odpovídající teplota slunečního povrchu tak činí 5 780 K.

Naproti tomu ve slunečních erupcích dochází k prudkému ohřevu, který je způsoben náhlým uvolněním energie při přepojení magnetického pole v relativně malém prostoru, jedná se tudíž o jevy netepelné. Celková energetická vydatnost silných erupcí dosahuje až 1025 J za několik desítek minut, tedy v maximu i více než 1022 J/s. Při tom se řídké plazma v koróně prudce ohřeje i na desítky milionů stupňů.

Tajemství vesmíru 11/2013