Proč jsou planety blíže Slunci hustší?

07.05.2014 - Michal Švanda

Jakkoliv astrofyzikové nejsou v tomto ohledu zcela jednotní, nejdůležitějším faktorem, který hrál v diferenciaci Sluneční soustavy roli, byl vliv vznikající centrální hvězdy. Těžší prvky mají obvykle vyšší teplotu, za níž se stávají plynnými, a proto mohly jako jediné přežít v horkých středových oblastech sluneční mlhoviny, zatímco lehké prvky byly ve zcela plynné formě snadněji odfukovány do vzdálenějších partií solárního systému intenzivním slunečním větrem v počátcích vývoje Slunce.

Proto se kamenné planety zformovaly v centrálních částech soustavy, zatímco plynné planety (jež mají mimochodem zřejmě všechny ledově-kamenné jádro, nebo jej alespoň měly v raných stadiích svého života) spíše dále od Slunce. Obě části soustavy odděluje tzv. linie ledu, za níž mohou i těkavé prvky a sloučeniny (jako např. vodní led) existovat v pevné formě. Ledy různých chemikálií byly za linií ledu zastoupeny více než těžké prvky v centrálních částech systému, což dovolilo utvoření hmotnějších jaderných zárodků velkých planet, které pak větší gravitací nachytaly okolní lehké plyny a daly vzniknout čtyřem plynným obrům.

Tajemství vesmíru 4/2013