Proč kosmická loď na oběžné dráze nespadne?

04.02.2014 - Michal Švanda

ISS na oběžné dráze -<p>Mezinárodní vesmírná stanice oběhne Zemi zhruba jednou za 90 minut</p>
ISS na oběžné dráze -

Mezinárodní vesmírná stanice oběhne Zemi zhruba jednou za 90 minut

Kosmická loď na oběžné dráze se snaží letět rovně, ale protože ji Země přitahuje, letí rovně a zároveň padá k Zemi. Pokud dopředný pohyb přesně vyvažuje vzdálenost, o kterou se kosmická loď „propadne“, bude loď obíhat Zemi po kružnici. Tato situace nastává, pokud se loď pohybuje první kosmickou rychlostí, která činí 7,9 km/s.

Opustíme-li nastíněnou ideální situaci, kosmické lodě ve skutečnosti pomalu padají. Třením o řídké vrstvy vysoké atmosféry totiž ztrácejí rychlost a jejich pohybová rovnováha se postupně mění ve prospěch pádu. Například Mezinárodní vesmírná stanice se propadá o desítky metrů denně, a musí být proto tu a tam „vytažena na vyšší oběžnou dráhu“. V praxi to znamená, že se raketovým motorem zvýší její dopředná rychlost.

Tajemství vesmíru 10/2012