Proč má Jupiter tak silné magnetické pole?

28.02.2015 - Michal Švanda

Podle současného paradigmatu musejí být pro generování magnetického pole objektu splněny dvě podmínky: přítomnost tekutých vodivých látek a rychlostní střih. V takovém případě může docházet k zesilování magnetického pole a mluvíme o tzv. dynamovém efektu.

V případě hvězdných nebo planetárních dynam jsou tyto podmínky obvykle splněny. Roli vodivých látek zastane plazma v nitrech stálic, kovový vodík uvnitř plynných obrů nebo tavenina obsahující kovy v nitrech některých terestrických planet. Rychlostní střih – tedy změnu rychlosti proudění vodivé látky se změnou polohy – obstará v obou případech rotace společně s probíhající konvekcí.

U Jupitera jsou obě podmínky splněny přímo báječně: planeta rotuje rychle (kolem své osy se otočí přibližně jednou za deset hodin) a vodivého materiálu se v jejím nitru nachází také dost – uvnitř plynného obra převažuje vrstva kovového vodíku, a to od jádra až přibližně do osmi desetin poloměru. Jupiter tudíž obklopuje rozsáhlá magnetosféra, jejíž plazmový ohon zasahuje na noční straně až k dráze Saturnu, přičemž jde o největší objekt ve Sluneční soustavě.

Tajemství vesmíru 7-8/2014