Proč mají komety dva ohony? Čím se liší?

08.11.2014 - Michal Švanda

Komety představují obří koule špinavého ledu, jejichž aktivita narůstá s tím, jak se přibližují ke Slunci: led sublimuje a do okolí vlasatice se dostávají i prachová zrna, jež jsou v něm jinak uvězněna; kolem jádra komety následně vznikne koma.

V blízkosti Slunce se částice tvořící komu intenzivně srážejí se slunečním zářením, ale také s neustálým proudem nabitých částic, tzv. slunečním větrem. Ultrafialové záření naší hvězdy pak odpařený plyn okamžitě ionizuje na ionty prvků a volné elektrony. Ionty jsou lehké a snadno podléhají tlaku slunečního záření, proto tento úzký iontový ohon míří vždy přímo od Slunce.

Prachová zrna jsou však těžší, a proto tlaku slunečních částic podléhají neochotně a se zpožděním – vzniká široký prachový ohon, který nesměřuje přímo od Slunce, ale mírně se zahýbá. Po tomto ohonu pak zůstávají v oblasti oběžné dráhy komety prachová zrna, jež se při průchodu Země jejich proudem stávají zdrojem meteorických rojů.

Tajemství vesmíru 1/2014