Proč Merkur a Měsíc nemají atmosféru?

22.02.2015 - Michal Švanda

V otázce vzniku a udržení planetárních atmosfér mají vědci jasno jen částečně. Je zřejmé, že v počátečních fázích vývoje – během nabalování materiálu na planetární embrya – měly všechny planety zemského typu atmosféru přinejmenším krátkodobě: u některých se pak udržela, u jiných nikoliv.

Zdá se, že zde hrají roli dva faktory, přičemž v prvé řadě se jedná o hmotnost: je zřejmé, že hmotnější planeta má větší přitažlivou sílu, a tudíž kolem sebe spíše dokáže vázat rychle se pohybující částice plynů v atmosféře. Proto nemá atmosféru Měsíc (což nás příliš nepřekvapí), ale ani Merkur, který lze s naším souputníkem velikostně srovnat.

Druhým faktorem je zřejmě přítomnost magnetického pole, jež odklání rychlé částice slunečního větru, které by jinak planetární atmosféru velmi pomalu „obrousily“. Mars má velmi slabé magnetické pole, a nejspíš proto o značnou část atmosféry přišel. Pro úplnost dodejme, že rudou planetu obklopuje vzdušný obal složený převážně z oxidu uhličitého, avšak její povrchový tlak je méně než setinový ve srovnání s tlakem zemské atmosféry u hladiny moře.

Tajemství vesmíru 7-8/2014