Proč mezi sebou bojují živočichové různých druhů?

25.04.2015 - Stanislav Mihulka

Odpověď je docela jednoduchá. Za vším hledej samici

V přírodě bývají někdy k vidění souboje mezi příslušníky různých druhů. Proč k nim vlastně dochází? Biologové Kalifornské univerzity v Los Angeles dospěli po devítiletém výzkumu v závěru, že s tím mají co dělat boje o přístup k samicím.

Výzkum se zabýval americkými motýlicemi druhu Hetaerina americana, které vědci sledovali u řek a potoků v Texasu, Arizoně a Mexiku. Ukázalo se, že samci motýlic obvykle reagují velmi podrážděně na cizí samce téhož druhu, kteří jim vlétnou do jejich teritoria. Samice motýlic si také obvykle nevšímají nápadníků jiného druhu. Jestliže se ale objeví samec cizího druhu, který se zajímá o místní samici, tak je pochopitelně zle. Nejčastější je to prý v případech, kdy se zbarvení cizího samce alespoň trochu podobá zbarvením místních samců.

Samci motýlici žijí jen několik týdnů a zároveň mívají jen málo příležitostí ke kopulaci. Není divu, že bývají vzteklí. Rvačky o území mezi dvěma samci, ať už stejného nebo cizích druhů, trvají i několik hodin.

University of California – Los Angeles, Proceedings of the Royal Society B