Proč neutronová hvězda rotuje tak rychle, i tisíckrát za sekundu?

07.04.2014 - Michal Švanda

Neutronové hvězdy vznikají převážně rychlým gravitačním kolapsem jader hmotných hvězd. Při tomto procesu se musí zachovávat moment hybnosti. Je to podobné, jako když se roztočíme na kancelářské židli: pokud upažíme, otáčení se zpomalí, pokud opět připažíme, otáčení se zrychlí. Jádro neutronové hvězdy zmenší při svém vzniku svůj poloměr ze stovek tisíc kilometrů přibližně na deset kilometrů.

Pokud aplikujeme zákon zachování momentu hybnosti, můžeme odhadnout novou rotační periodu, která bude výsledkem násobení původní rotační periody (typicky desítky dnů) a kvadrátu poměru velikosti po kolapsu a před ním. Hvězda s rozměrem jádra 500 000 km a rotační periodou měsíc se pak po kolapsu na neutronovou hvězdu musí roztočit s periodou jedné milisekundy.

Tajemství vesmíru 1-2/2013