Proč partner černé vdovy při námluvách zničí své milé pavučinu?

14.07.2015 - Stanislav Mihulka

Divoké námluvy snovaček kalifornských odnese pavučina samice, která je pak méně obtěžována neúspěšnými samci

Námluvy černých vdov jsou příslovečné svojí brutalitou a také velice zajímavé. Nápadník černé vdovy například své vyvolené během námluv zničí pavučinu a ještě ke všemu do jejích zbytků samici zabalí. Dělají to i snovačky kalifornské (Latrodectus hesperus) a právě jejich výzkum osvětil pozoruhodné chování těchto smrtících pavouků.

Vědci byli překvapeni tím, že samicím tento vandalismus partnerů nevadí. Naopak se ukazuje, že tím samci vlastně chrání své partnerky před sexuálním obtěžováním ostatních samců. Zničené sítě totiž nejsou pro konkurenční samce atraktivní. Samice možná vypouštějí na sítě feromony a čím větší pavučina je, tím více feromonů může obsahovat.

Samci černých vdov jsou sice oproti samicím mnohem menší, panuje ale mezi nimi velice drsný konkurenční boj. Na jednu pavučinu samice se během jediné noci může vydat až 40 samců.

Elsevier, Animal Behaviour