Proč se galaktické objekty nechovají jako planety?

24.05.2014 - Michal Švanda

Zatímco planety obíhají Slunce po kruhových, či spíše mírně eliptických drahách, galaktické objekty (hvězdy, oblaky mezihvězdného plynu, hvězdokupy, …) krouží kolem centra galaxií po složitých trajektoriích, které neodpovídají jednoduchým Keplerovým zákonům pohybů těles.

Keplerovy zákony totiž platí pro pohyb v gravitačním poli centrálního tělesa (dobře tedy popisují například pohyb planet kolem Slunce nebo vzájemný pohyb složek dvojhvězdy), ale selhávají v případě pohybu ve složitějším gravitačním poli. Galaxie představují prostředí s komplikovaným tvarem gravitačního potenciálu, a proto nelze očekávat pouze kruhový pohyb těles kolem jejich těžiště. Často se v nich také vyskytují hvězdné proudy, zřejmě jako důsledek slapového roztrhání trpasličí galaxie nebo kulové hvězdokupy, které následně rozeselo hvězdy impaktoru podél jeho původní trajektorie.

Tajemství vesmíru 5/2013