Proč se Jupiteru říká „nepovedená hvězda“?

15.05.2014 - Michal Švanda

Jupiter je typickým zástupcem celé třídy planet – plynných obrů, které jsou svým chemickým složením více podobné hvězdám než planetám zemského typu. V jejich plynných obálkách převažují lehké prvky jako vodík a helium. Hmotnost Jupitera (320× větší než hmotnost Země, ale tisíckrát menší než hmotnost Slunce) je však malá na ustavení dostatečně vysoké teploty a tlaku v jádře, za nichž by mohlo dojít k samovolnému zapálení termojaderné reakce.

Dlouhodobě probíhající termojaderné reakce podle definice odlišují hvězdy od ostatních objektů (plynných planet nebo hnědých trpaslíků). Teplota v jádru Jupitera se odhaduje na 36 tisíc stupňů, zatímco k zapálení termojaderné reakce vodíku je zapotřebí alespoň sedmi milionů stupňů. Jupiter si přesto sám určité množství energie vyrábí, a to gravitačním smršťováním.

Tajemství vesmíru 4/2013