Proč se mezi Marsem a Jupiterem nezrodila další planeta?

13.10.2014 - Michal Švanda

Ještě v nedávné minulosti se někteří astronomové domnívali, že hlavní pás planetek je důsledkem rozpadu kamenné planety, která zde obíhala. Dostala i jméno – Phaethon. Tato hypotéza se však dnes považuje prakticky za vyloučenou, už kvůli úhrnné hmotnosti všech planetek v hlavním pásu – jedná se přibližně o 4 % hmotnosti Měsíce.

Podle současných představ tak hlavní pás planetek představuje spíše zbylý materiál, z něhož by se v počátcích Sluneční soustavy další planeta zformovala. Do tohoto procesu však zasáhl gravitační vliv Jupitera, který v protoplanetárním disku měnil svoji vzdálenost od Slunce – migroval. Zmíněný gravitační vliv byl pro tělíska v oblasti dnešního hlavního pásu planetek zhoubný a vytrvale narušoval veškeré tendence k akreci materiálu.

Astronomové dokonce identifikovali kandidáta, který měl nakročeno stát se regulérní planetou – planetku Vesta. Považuje se za poslední protoplanetu, a je tedy „poslední svého druhu“. Má diferencované nitro, přičemž železné jádro obklopuje několik vrstev, což Vestu zásadně odlišuje od ostatních planetek.

Tajemství vesmíru 12/2013