Proč se ptáci tolik bojí krásných očních skvrn na křídlech motýlů?

15.04.2015 - Stanislav Mihulka

Experimenty se sýkorami prokázaly, že jim oční skvrny motýlů připomínají větší ptáky, kteří mají sýkory na svém jídelníčku

Nelze si nevšimnout, že skvrny nápadně připomínající oči, které jsou k vidění na křídlech motýlů nebo i na housenkách, pořádně děsí ptáky a další živočichy lovící hmyz. Vědci ale až do teď nevěděli, jak to vlastně funguje. Vylekají tyto skvrny útočníky protože jsou prostě podezřelé? Nebo tak zdařile připomínají oči zvířat, kterých se útočníci doopravdy bojí?

Vědci se to rozhodli vyřešit se sýkorami koňadrami (Parus major), které lákali na mrtvého moučného červa. Když se sýkora nechala zlákat nabízenou kořistí a přiletěla blíž, tak jim badatelé promítli na obrazovku, umístěnou hned za nastraženým moučným červem, jeden z pěti testovacích obrázků. Byla na nich zobrazena sova, která sýkorky loví, s otevřenýma očima, pak sova se zavřenými očima, motýl s očními skvrnami, motýl s očními skvrnami, jimiž vědci převrátili jejich barvy anebo motýl, kterému vědci skvrny z kresby křídel digitálně odstranili.

A jak to dopadlo? Nejstrašidelnější byly oční skvrny na křídlech motýlů, kterých se sýkory lekly v 68% případů. 57 % sýkor zareagovalo na sova s otevřenýma očima. Jenom jedna třetina sýkor se lekla ok na křídlech motýlů s překlopenými barvami. Ještě menší procento sýkor se bálo motýlů bez očních skvrn a obrázek sovy se zavřenými očima u sýkor nevyvolal strach, ale spíš zvědavost a přiměla je podivný obrázek pečlivě prozkoumávat.

Vše nasvědčuje tomu, že se ptáci nebojí jen tak nějakých podivných fleků, ale že na ně působí mimikry, tedy to, že se oční skvrny u motýlů doopravdy podobají očím obávaných predátorů. V případě sýkorek koňader to jsou sovy.

Science News, Proceedings of the Royal Society B