Proč u některých objektů pozorujeme silný polární výtrysk?

19.11.2014 - Michal Švanda

U některých vesmírných objektů skutečně pozorujeme silné výtrysky podél rotačních pólů, které se často odehrávají relativistickými rychlostmi, tedy rychlostmi blízkými rychlosti světla. Ukazuje se, že objekty s výtrysky vždy obklopuje akreční disk plynu, který kolem tělesa obíhá v rovině rovníku a z nějž na centrální objekt spiráluje látka.

Mezi zmíněná tělesa obklopená akrečními disky patří některé černé díry (například ty supermasivní v jádrech galaxií, tedy i v jádrech kvazarů), neutronové hvězdy nebo bílí trpaslíci v dvojhvězdných systémech s přetokem hmoty či mladé hvězdy typu T Tauri, hvězdy slunečního typu v pubertálním stadiu. Přesný mechanismus vzniku výtrysků neznáme, ale vědci se domnívají, že souvisí se spletitým magnetickým polem centrálního objektu, které může urychlovat látku z akrečního disku a směrovat ji do svazků kolem pólů rotační osy.

Tajemství vesmíru 1/2014