Proč už Pluto není planetou?

04.02.2014 - Michal Švanda

Pluto z různých pohledů -<p>Fotografie Pluta pořízená Hubbleovým teleskopem v roce 2010. V tuto chvíli míří k Plutu sonda New Horizon, která pořídí podstatně podrobnější snímky</p>
Pluto z různých pohledů -

Mezinárodní astronomická unie na svém 26. valném shromáždění konaném v Praze přijala 24. srpna 2006 novou definici označení „planeta“. Podle ní je planetou těleso v hydrostatické rovnováze (má kulový tvar), které je v oblasti své dráhy dominantní. Pluto však sdílí svoji oblast prostoru s jinými podobně velkými tělesy (trans-neptunickými asteroidy), nesplňuje tedy druhou podmínku definice, a titul „planeta“ mu byl po 76 letech odebrán. Od roku 2006 je tak Pluto jedním ze zástupců nové skupiny těles Sluneční soustavy, a patří tudíž mezi „trpasličí planety“. Dnes je známo pět jeho měsíců, z nichž největší je Charon. Poslední měsíc byl objeven teprve v roce 2012.

Tajemství vesmíru 10/2012