Proč užovka tygří žere jedovaté ropuchy?

14.05.2013 - redakce 100+1

Aby se chránila před svými predátory, používá užovka pozřeného jedu jako obrany

Asijská užovka tygří (Rhabdophis tigrinus) se živí jedovatými ropuchami. Tyto žáby vylučují kůží toxickou látku bufadienolide. Krátce po pozření se hadovi naplní žlázy na šíji jedem, který je chemickým složením srovnatelný s jedem kořisti. Užovka přitom sama jedovatou látku vyrobit neumí. Badatelé z univerzity ve Virginii sledovali užovky ve volné přírodě a zjistili, že jedem jsou vybaveni pouze jedinci, v jejichž teritoriu žije zmíněná ropucha.

Had získaný toxin používá v nebezpečí proti svým predátorům, především sokolům. Mezi bezobratlými není jediný, kdo si dokáže vypůjčit jedovaté látky jinde. Mořský slimák si ukládá jedy z určitých rostlin, aby svým predátorům nechutnal a tak se jich zbavil. Některé žáby zase využívají toxiny hmyzu, kterým se živí. Příroda prostě funguje ekonomicky – nač vyrábět hadí jed, když je ho na dosah ruky dostatek?

• Zdroj fotografií: Snakes of Taiwan