Proč zrychluje rozpínání vesmíru? Odpověď bude hledat nový superfoťák

03.07.2015 - Martin Reichman

Na kanárských ostrovech začal fungovat nový vesmírný superfoťák. Vědci si od něj slibují revoluci v astronomii

Že se zrychluje rozpínání vesmíru, vědci zjistili v 90. letech minulého století. Do té doby se mělo za to, že rozpínání má přirozeně zpomalující průběh. Ukázala to pozorování vybuchujících supernov. Přestože se objevilo několik teorií, pokoušejících se vysvětlit stále rychlejší rozpínání, žádná nepřinesla uspokojivou odpověď.

Nejčastěji skloňovaným motorem, který rozpínání pohání, je neurčitá „temná energie“, která by podle vědců mohla tvořit až 70% veškeré energie ve vesmíru. Jediný způsob jak nalézt odpovědi na tyto otázky představuje pozorování. Vědci proto zkonstruovali nový typ vědeckého přístroje, který by se měl zaměřit na rozpínání vesmíru a pátrání po síle, která ho pohání.

Pátrání po DNA vesmíru

Tímto novým přístrojem má být Physics of the Accelerating Universe Camera (PAUCam) - zařízení podobné obřímu superfotoaparátu. PAUCam bude spolupracovat s teleskopem Williama Herschela, na evropské observatoři na ostrově La Palma, kam byl na počátku června instalován.

Fotoaparát, složený z 18 CCD snímačů, by měl najednou a nepřetržitě mapovat a zaznamenávat kolem 50 tisíc vesmírných objektů. Z pořízených snímků následně vznikne obří mapa, dokumentující rychlost a pohyb galaxií, hvězd a dalších objektů ve vesmíru. Nepůjde ale jen o prostý záznam polohy.

Fotoaparát PAUCam bude schopen prostřednictvím spektroskopických nástrojů určovat vzdálenosti všech mapovaných objektů a pomocí 6 širokopásmových a 40 úzkopásmových filtrů určovat jejich základní spektrální složení. Vědci do nového přístroje vkládají velké naděje a slibují si od něj revoluci v astronomii.

The Conversation, Institut de Ciències de l'Espai