Prospěch jednotlivce, zhouba rodu: Sexuální agrese k úspěchu nevede

05.11.2013 - Zuzana Teličková

Agresivní sexuální chování je sice úspěšnou reprodukční strategií pro jednotlivce, ale může přivést do záhuby celý živočišný druh. S takovým výsledkem zakončil svoji studii mezinárodní vědecký tým, který na matematickém modelu demonstroval rizika agresivního chování samců při snaze o efektivní rozmnožování

Evoluční biologové již dlouho debatovali o tom, jestli chování jedince může ovlivnit procesy v populaci na úrovni druhu. Nyní Rankin dokázal, že agresivní chování samců nejen ubližuje samičkám, ale může způsobit, že celá populace vymře. Vědci se ve studii zaměřili na extrémní pohlavní chování zrnokazovitých brouků, jejichž samečci mají penis opatřený ostny, takže samička nemá možnost zbavit se nežádoucího nápadníka.

Agresivní samečci jsou úspěšnější, ale mohou při páření samičku smrtelně zranit. Jejich chování se navíc přenáší na potomstvo, a tak se zvyšuje agresivita druhu obecně. V důsledku to znamená, že čím dál více samiček zaplatí akt páření svým životem a druh postupně vyhyne. Případů, kdy zájem jednotlivce stojí proti zájmu celé skupiny, bychom našli v historii evoluce více. U lidí existuje paralela s životním prostředím, které je pro zachování pohodlí jednotlivců soustavně ničeno. Pokud se agresivní chování člověka vůči životnímu prostředí nezmění, čeká i lidský druh vyhynutí.