Bude nový protein z korálů nadějí pro nemocné s HIV?

01.05.2014 - Jan Miklín

Zbrusu nový protein objevili australští vědci v jednom z druhů korálů, žijících při pobřeží nejmenší kontinentu. Laboratorní texty ukázaly, že proteiny pojmenované cnidariny úspěšně blokují vstup viru HIV do T-lymfocytů – buněk, regulujících imunitní systém člověka

Databanka australského Národního centra pro výzkum rakoviny obsahuje tisíce přírodních extraktů, jež vědci postupně procházejí a identifikují zde nové látky. „Je vždy skvělé, když najdete úplně nový protein, který ještě nikdo před vámi neviděl,“ říká jeden z vědců, dr. Barry O'Keefe. „A když se ukázalo, že protein blokuje virus HIV zcela novým způsobem, je celá věc ještě mnohem více vzrušující,“ dodává.

Optimistické výhledy

Na světě žije okolo pětatřiceti milionů lidí infikovaných HIV a zatím neexistuje 100% účinná metoda tohoto onemocnění. Největší pozornost se tak věnuje prevenci. Ne každý používá kondom – spolehlivý prostředek k zabránění přenosu viru pohlavním stykem – a tak je hledání alternativní metody atraktivním tématem výzkumu.

Po úpravě proteinů získaných z korálů se ukázalo, že již v překvapivě malých koncentracích dokáží blokovat vstup viru HIV do T-lymfocytů, které virus používá ke své replikaci. Tím proti onemocnění bojují na nejúčinnější, první frontě. „V dalším výzkumu se musíme zaměřit na možné vedlejší efekty a účinky na jiné viry,“ říká Barry O'Keefe. Pokud by výsledky dopadly slibně, kromě medicínských testů čeká na vědce další úkol. „Bylo by třeba přijít na to, jak cnidariny vyrábět, namísto přímého sběru z korálů.“ Optimistické výsledky ukazují, jaký potenciál k léčebným účinkům v sobě mohou skrývat přírodní látky, z nichž zdaleka všechny zatím neznáme – a mnohé spolu s vymírajícími druhy rychle mizí.