Prozkoumejte celý vesmír: Od neutrin po galaxie

14.01.2014 - Jan Miklín

Přinášíme vám unikátní grafiku, kterou pro NASA připravila Cary Huang. V interaktivním schématu projdete všemi měřítky vesmíru, od těch nejmenších částeček po obří galaxie

Velikost či vzdálenosti objektů jsou důležitým prvkem. Člověk si zvládne představit jemu blízké jednotky – metry či kilometry – poměrně jednoduše, ale s narůstajícím počtem nul před nebo za desetinnou čárkou se naše možnosti zmenšují. Nejrůznější měřítka umožňuje prozkoumat aplikace, zveřejněná původně na webu NASA, kterou najdete na konci článku.

DNA versus mlhovina

Výchozím bodem průzkumu jsou objekty ve velikostech nám dobře známých. Rafflesia arnoldi, rostlina s největším květem na světě, basketbalový balón, konvice… Na úrovni velikosti sirky již můžeme znázornit délku mikrovlnného záření, v dalších krocích se přidávají jednotlivé buňky lidského těla, viry či klasická šroubovnice DNA. V ještě podrobnějším zobrazení můžete porovnat velikosti některých atomů.

V opačném směru zaujme třeba srovnání Vatikánu s Budrž Chalífou, později se přidávají měsíce, planety, překvapí bílý trpaslík Sirius B, jen o málo větší než Země. Naopak Slunce ve srovnání třeba s Aldebaranem působí jako smítko prachu, a co teprve, posuneme-li se k mlhovinám a galaxiím!

Grafiku se rozhodně vyplatí proklikat – zvětšování/zmenšování ovládá kolečko na myši, po kliknutí na objekt se objeví informace o něm.

• Zdroj fotografií: Cary Huang