Průkopníci nebeských cest: Letadla, která měla udávat směr budoucnosti

29.10.2013 - Jan Miklín

Letecká historie za sebou zanechala kromě úspěšných sériově vyráběných letadel i množství nejrůznějších – často docela zvláštních – prototypů, z nichž některé ukázaly směr vývoje letecké techniky, jiné zůstaly na propadlišti dějin


Reklama

Se šikmým křídlem

Stroje s měnitelnou geometrií křídla jsou dnes relativně běžné. V poněkud jiné podobě zkoušeli Američané měnitelnou geometrii na letadle NASA AD-1, testovaném na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Křídlo tohoto letounu se totiž mohlo pohybovat od úhlu 0° (tedy kolmého na směr letu) po 60°. Pravá část šikmého křídla tak byla posunutá dopředu oproti polovině levé. Důvodem pro neobvyklou geometrii byly výsledky testů ve větrném tunelu i matematické výpočty. Podle inženýra Roberta T. Jonese by šikmé křídlo mělo za vysokých rychlostí (počítalo se s maximem 1,4 násobku rychlosti zvuku) mít lepší aerodynamické vlastnosti a umožnit tak delší dolet.

Testovací lety, které se konaly po dobu 18 měsíců od konce roku 1979, však předpoklady zcela nepotvrdily. Při šikmosti nad 45° se u testovacího stroje projevovaly technické a materiálové nedostatky, a tak byl projekt ukončen. Jediný vyrobený kus je nyní k vidění v kalifornském leteckém muzeu v San Carlos.

Křídla naopak

Poněkud dál se dostalo jiné nezvyklé uspořádání geometrie křídel – negativní. První taková letadla byla zkoušena už během druhé světové války, relativně běžného rozšíření se této geometrii dostalo v polovině 20. století, například „business jetů“ HFB-300 bylo vyrobeno na padesát kusů.

Negativní design křídel má své místo i ve vojenství – taková letadla jsou obratnější, na druhou stranu nestabilnější. Technologii testovali jak Američané, tak Rusové. Prvně jmenovaní vyrobili dva prototypy letounu X-29, který poprvé vzlétl v prosinci roku 1984. Při více jak dvou stovkách letů dosáhl stroj maximální rychlosti 1 700 km/h.

První let ruského Suchoje Su-47 Berkut se uskutečnil v roce 1997 a zdá se, že jeho čtyři prototypy promluví do budoucnosti ruského letectva výrazněji, než američtí předchůdci. K sériové výrobě tohoto typu sice nedošlo, ale technologie na něm vyzkoušené byly použity u Su-35 a Su-PAK FA. Ani jedno z letadel však nemá negativní geometrii křídel, přestože testy prokázaly mimořádnou manévrovatelnost ve vysokých nadzvukových rychlostech.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia, NASA

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Současná podoba RMC v afghánských misích.

Válka

Káně rousná (Buteo lagopus) má rozpětí křídel až 140 cm a bělavější zbarvení než naše káně lesní (Buteo buteo).

Příroda

Obrazec dlouhý 37 metrů s jasně viditelnými liniemi o tloušťce mezi 30 a 40 centimetry představuje kočku s natočenou hlavou. Vědci jeho vznik datují do let 200 až 100 před naším letopočtem.

Zajímavosti

Ledovec Silvretta ve švýcarských Alpách. Odborníci odhadují, že do konce století zmizí 95 procent ze současných čtyř tisíc alpských ledovců.

Věda

Čingischán byl vůči nepřátelům nemilosrdný. Ti, kteří se vzdali, však mohli očekávat shovívavost.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907