Průlom v očním lékařství: Budeme léčit šedý zákal pomocí očních kapek?

10.11.2015 - Stanislav Mihulka

Nemocní s šedým zákalem se možná dočkají oční kapek, které by mohly výrazně zmírnit příznaky tohoto onemocnění

Šedý zákal oka, čili katarakta, je onemocnění, při kterém dochází k postupnému zakalení oční čočky. Nejčastěji je způsoben stárnutím a v dnešní době se léčí nahrazením původní oční čočky umělou čočkou. Navzdory pokroku v lékařství je šedý zákal stále hlavní příčinou oslepnutí v dospělém věku, především v rozvojových zemích.

Stěžejním projevem šedého zákalu je shlukování proteinů oční čočky, kterým se říká krystaliny. Vědci hledají způsob, jak tomuto shlukování zabránit a „rozmotat“ krystaliny do původního stavu.

Během nedávného výzkumu začali s celkem 2 450 slibnými chemickými sloučeninami a nakonec skončili u jediné látky, sterolu provizorně označovaného jako „sloučenina 29“. Když z této látky vyrobili oční kapky a  vyzkoušeli na myších i na vyoperovaných lidských čočkách postižených šedým zákalem, tak fungovaly velmi dobře a zmírňovaly příznaky choroby. Teď jsou na řadě klinické testy na lidech.

University of California, San Francisco, Science