První chovatelé: Neandertálci lovili a chovali holuby již před 67 tisíci lety

14.09.2014 - Martin Reichman

Neandertálci nebyli neohrabaní a hloupí, dokázali lovit ptáky a pravděpodobně je i chovali. Potvrzuje to výzkum vědců v neandertálské jeskyni na Gibraltaru

Až donedávna byl chov a lov ptáků považován za chování spojované výhradně s Homo sapiens sapiens, tedy člověkem rozumným. Někteří antropologové jej dokonce považují za jeden z určujících rysů vývoje moderního člověka. Neandertálci byli považováni za příliš neohrabané, aby byli schopni lovit ptáky. Nové výzkumy ale tyto teorie přinejmenším zpochybňují.

Skupina vědců z Gibraltarského muzea, která se zabývala studiem chování neandertálských předků obývajících Grohamovu jeskyni na Gibraltaru objevila, že neandertálci nejen že lovili předchůdce dnešních holubů, ale pokoušeli se je i chovat.

Divoká forma holuba domácího – holub skalní, obýval římsy Grohamovy jeskyně již před více než 67 tisíci lety, odpovídají tomu alespoň nálezy zkamenělých kostí tohoto ptáka. Během zkoumání více než 1 700 těchto kostí vědci objevili stopy po ohni, lidských zubech a primitivních nástrojích. Část z kostí také nesla dvojí zbarvení, které je podle vědců typické pro úpravu na ohni.

Jakým způsobem neandertálci ptáky lovili, jasné není. Ví se, že například kozorohy dokázali neandertálci lovit na skalních římsách, je tedy možné, že podobnou techniku dokázali uplatnit i u holubů. Vědci předpokládají, že neandertálci uměli používat nástrahy a klece a pro lov používali sítě vyrobené z trávy.

nature.com