První snímek Země pořízený z vesmíru vznikl před 68 lety

25.10.2014 - Martin Reichman

Fotografie vesmírných objektů už dnes nikoho nepřekvapí, prohlédnout si můžeme nejen kteroukoli planetu naší soustavy, ale i galaxie a hvězdy, miliony a miliardy světelných let vzdálené. Pochopitelně ne vždy tomu tak bývalo. Vůbec první fotografie Země, pořízená z vesmíru, je stará 68 let a vyfotila ji 24. října 1946 raketa V-2

Jednalo se o stejný typ rakety, která měla dopomoci hitlerovskému Německu k obratu ve vývoji 2. světové války. Po skončení války Američané několik raket V-2 převezli do Spojených států, kde v jejich vývoji dále pokračovali.

24. října 1946 odstartovala V-2 z raketové střelnice White Sands Missile Range, nacházející se v Novém Mexiku a po dosažení výšky 104 kilometrů, pořídila sérii snímků Země. Raketa V-2, která se následně po balistické křivce vrátila na Zemi, byla i s fotoaparátem sice zničena, ocelová kazeta s unikátním obsahem ale přežila.

Air & Space