Překvapení vědci: Zpěvní ptáci urazí za den i stovky kilometrů

14.06.2013 - Zuzana Teličková

Drozdi a jiřičky váží pár desítek gramů, ale jejich letecké výkony jsou ohromující. Za jeden den dokáží urazit až několik set kilometrů!

Biologům z York University v kanadském Torontu se poprvé v historii podařilo sledovat přesný průběh migrace nejpočetnější skupiny ptáků – pěvců. Pomohly jim k tomu maličké geolokátory, kterými vědci vybavili celkem čtrnáct drozdů lesních (Hylocichla mustelina) a dvacet jiřiček modrolesklých (Progne subis), migrujících na podzim ze Severní do Jižní Ameriky. Díky geolokátorům, zaznamenávajícím světlo a umožňujícím podle východu a západu slunce určit zeměpisnou šířku a délku, bylo možné sledovat přesný směr i vzdálenost, kterou ptáci uletěli. Přístroje menší než desetník byly ptákům připevněny na záda tak, aby jim neztěžovaly pohyb.

Vytrvalí cestovatelé

Podle vedoucí studie Bridget Stutchburyové výzkum dokázal, že letecké schopnosti pěvců byly v minulosti značně podceňovány – předpokládalo se, že uletí za den maximálně 150 km. Analýza dat z geolokátorů však ukázala, že za jediný den urazí až 500 km. Tento objev vědce velmi překvapil, stejně jako rozdíl v rychlosti jarní a podzimní migrace.

Zatímco cesta z hnízdní kolonie na severu Ameriky do Brazílie trvala například 43 dní, jarní návrat do hnízdiště zabral pouhých 13 dní. Jarní migrace tak byla u obou druhů ptáků dvakrát až šestkrát rychlejší. Na podzim si ptáci naopak dávali načas a dělali různě dlouhé přestávky. Někteří se po cestě zastavili na mexickém poloostrově Yucatán, kde zůstali tři až čtyři týdny, jiní strávili jeden či dva týdny v jihovýchodní části Spojených států. Studie přinesla mimo jiné důkazy o tom, že drozdi, kteří se vylíhnou ve stejné kolonii, zůstávají pospolu i v tropických oblastech, do kterých na zimu odlétají.

TIP: Vědci mají jasno: Ptáci za letu na dlouhou vzdálenost doopravdy spí!

Podle Stutchburyové jsou všechny tyto informace pro budoucnost pěvců velmi důležité. Za posledních 40 let klesl počet jedinců v populacích až o 30 % a biologové stojí před úkolem, jak jednotlivé druhy ptáků zachránit před dalším vymíráním. Využití minigeolokátorů je novou nadějí pro získání dalších poznatků o životě pěvců, kteří jsou příliš malí na to, aby je bylo možno sledovat pomocí satelitu. Když budou vědci znát jejich způsob života a prostředí, mohou předem odhadnout, jak je ovlivní změny spojené s globálním oteplováním, a dokáží se na ně lépe připravit.