Raketa Electron vynesla umělé meteory a vyzkoušela technologie pro návrat 1. stupně

V pátek vypuštěný japonský satelit ALE-2 má na oběžné dráze vytvářet umělé meteory. K čemu je to dobré?

09.12.2019 - Stanislav Mihulka

Startup Rocket Lab má za sebou desátý start nosné rakety Electron. Ta 6. prosince vzlétla z asi nejmalebnějšího kosmodromu na světě na novozélandském poloostrově Mahia. Start se uskutečnil po více než týdenním zpoždění, kvůli nepříznivému počasí a dalším faktorům. Vše ale nakonec proběhlo přesně podle plánu.

Raketa Electron vynesla na orbitu celkem 7 satelitů. Největším z nich byl 75kilogramový satelit ALE-2 japonské společnosti Astro Live Experiences. Jeho cílem je vyzkoušet technologii pro tvorbu umělých meteorů. Satelit bude vypouštět barevné projektily, které by měly efektně shořet v horních vrstvách atmosféry. Sledování vstupu částic do atmosféry má vědcům umožnit přesnější předpověď pro cesty satelitů a dalších objektů dopadajících do atmosféry a může také přispět k meteorologickému a klimatickému výzkumu.

Demonstrační pikosatelity

Zbývající šestici vynesených satelitů tvoři pikosatelity PocketQube, což jsou zmenšené verze klasických cubesatů. Vyrobila je skotská společnost Alba Orbital pro pět zákazníků z USA a Evropy. Pikosatelity budou na oběžné dráze testovat rozmanité technologie, od komunikace mezi satelity až po Internet věcí.

TIP: Rocket Lab chtějí chytat použité nosné rakety ve vzduchu pomocí vrtulníku

Rocket Lab plánují, že by jejich rakety měly být v dohledné době opakovaně využitelné. Jedním z hlavních cílů tohoto startu rakety Electron bylo otestovat technologie pro návrat prvního stupně. V tomto případě sice ještě Rocket Lab první stupeň nevyzvedávali, ale podařilo se jim získat množství potřebných dat.

ALE Co. Ltd.